פוסט שלישי בסדרה - איך משלבים נכון טכנולוגיה בחינוך?
בפוסט הקודם הצגתי ארבעה עקרונות לשילוב נכון של טכנולוגיה בלמידה. אבל איך ליישם את העקרונות בפועל?
בפוסט הנוכחי אתן טיפים לשילוב טכנולוגיה בחינוך בצורת שאלות שאותן צריך לשאול כאשר אני נמצאת בתהליך הפיתוח של השיעור/הפעילות המשלב כלי טכנולוגי.
נתחיל!
כבר הזכרנו בפוסט הקודם כמה קל להיסחף אחרי כלים טכנולוגיים "מגניבים" ולשכוח בעצם את המטרה שלשמה בחרנו בכלי. אז חשוב לשאול את עצמנו מספר שאלות כאשר אנחנו נמצאים בתהליך התכנון של הפעילות:
התאמת הכלי למטרה
איזה קושי הנושא שאותו אני רוצה ללמד מעלה?
מהן מטרותיי בתחום התוכן (נושאים, עקרונות, מונחים)? או מה אני רוצה שהתלמידים ידעו?
מה המטרה של הפעילות שאני מתכננת (פתיחה, למידה, הערכה...)?
האם יש מיומנויות שארצה שהתלמידים יתרגלו?
ואחרי שאני בטוחה במטרות החינוכיות שלי:
האם הכלי נותן מענה למטרות החינוכיות שלי?
האם הוא באמת ממחיש את העקרון שרציתי להמחיש? האם הוא מאפשר תרגול על הנושא בו בחרתי? האם הוא מעודד את תרגול המיומנויות שאותן אני רוצה שהתלמידים יתרגלו? האם הכלי מעודד למידה בסגנון שבו אני רוצה שהתלמידים ילמדו (למשל בקבוצה, עצמאית, במליאה)?
בחירת כלי עם ערך מוסף
האם לכלי שאני משלבת יש ערך מוסף חינוכי?
מהו אותו ערך?
האם הוא מתחבר למטרות של הפעילות הנוכחית?
האם הוא מקדם את המטרות שלי?
התאמת הכלי לקהל היעד
האם הכלי מתאים לגיל התלמידים?
האם הוא ידידותי למשתמש?
האם יש צורך בהנחיות לתפעול הכלי?
האם תלמידים בגיל של התלמידים שלי יסתדרו בתפעול הכלי?
יתרונות הכלי הטכנולוגי
מה החוזקות של הכלי הטכנולוגי?
האם החוזקות הללו מתאימות למטרות, לתוכן ולמאפייני הפעילות שלי?
בסוף בסוף צריך גם לוודא שהכלי ששילבתי לא עלול להסיח את התלמידים מהעיקר.
זו נראית אולי רשימה ארוכה, אבל לרוב השאלות הללו עוברות לנו בראש באופן חצי-מודע. יחד עם זאת, רשימת השאלות הללו יכולה לשמש אתכם כצ'ק-ליסט ראשוני כדי לוודא שאכן בחרתם בכלי שמתאים לדרישות שלכם.
שוב, ההיצע הוא ענק, ואנחנו יכולים ללכת לאיבוד בים האפשרויות. מיקוד במטרות החינוכיות והתאמת הכלי אליהן היא הדרך לצלוח את ים האפשרויות ולהגיע לחוף עם כלי מוצלח - מהנה וגם מקדם למידה.
אחרי שבחרתם בכלי, בפוסט הבא אתן טיפים איך לשלב אותו בפועל כך שהשילוב יהיה יעיל ומוצלח.
Comments