טיפים לעיצוב - 2 - גופנים
- ד"ר קרן שרה לוי
- 19 במרץ
- זמן קריאה 3 דקות
אחרי שהבנו את עקרונות העל לעיצוב (ואם לא עשיתם זאת, ממש ממליצה לכם לקרוא קודם את המאמר הראשון בסדרה - עקרונות על בעיצוב), אין ספק שגופנים זה הבסיס לעיצוב. אין כמעט עיצוב ללא מלל, והגופן זה הדבר הראשון ששמים לב אליו (אולי אחרי הצבע…).
אז תכל'ס, טיפים לעיצוב גופנים: למה צריך לשים לב כשבוחרים גופן?

ראשית, אני צריכה להבין היכן יפורסם העיצוב. האם הוא יפורסם דיגיטלית? האם הוא גם יודפס ממש?
זה חשוב, כיוון שיש גופנים שלא נראים טוב או לא ברורים בפורמט הדיגיטלי ולהפך. ולכן חשוב לבחור גופנים מתאימים לאופן הפרסום.
לדוגמה, הגופן Assistant (זה שאתם קוראים כרגע) הוא גופן מאוד רווח בשנתיים האחרונות בפרסומים דיגיטליים, כיוון שהוא דק ופשוט. ללא קווים ותגים מיותרים, ולכן הוא מאוד נעים לקריאה על מסך. תמצאו אותו בהרבה מאוד אתרי אינטרנט למשל.
לעומת זאת, גופנים עם "תגים" (מעין רגליים המופיעות בקצות האותיות) המכונים גופני "Sarif", כמו Frank Ruhl Libre או David, מתאימים יותר לקריאה מעיצובים מודפסים, ותמצאו אותם הרבה בספרים, למשל.
בנוסף, לא משנה אם הפורמט דיגיטלי או מודפס, הכתב צריך להיות קריא!!! מאוד נחמד למצוא גופן נדיר ומקסים בייחודיותו, אבל מה זה יעזור אם מאוד קשה לקרוא אותו? אסייג את דבריי, שניתן להשתמש בגופנים כאלו, אבל במינון מדוד. אפשר להשתמש בו למשל ככותרת בת 3-4 מילים, ואת שאר הטקסט לכתוב בגופנים נעימים יותר.
שנית, הגופן שלנו צריך לשדר את ה"רוח" של העיצוב.
מהו המסר המרכזי של העיצוב שלי?
מה האווירה שאני רוצה להעביר?
למשל, האם אני רוצה להעביר מסר של חגיגה? של מכובדות? של צחוק? של "ביחד"?
האם אני רוצה שמי שקורא את העיצוב יחייך? יהרהר? יסתקרן? ירגיש שיש מה ללמוד? שירצה לקנות?
כל אלו יכתיבו את הגופן בו אבחר.
אם ארצה לשדר ייחודיות, גופן כמו אסיסטנט, פחות יעבוד. הוא אמנם מאוד נעים וקל לקריאה, אבל משתמשים בו הרבה מאוד, ולכן פחות ייחודי. מצד שני, יכול להיות שאשלב אותו בעיצוב שלי בפסקה שהיא יחסית ארוכה, וארצה להקל על קוראיה. את הגופן הייחודי יותר אשמור לכותרות ולהדגשות בעיצוב.
ואם נחזור לרגע לארבעת העקרונות שהזכרתי בפוסט הקודם: אחידות ועקביות, עיצוב בהתאם למסר, הדגשות, כל המוסיף גורע, הם תקפים כמובן גם לגופנים:
שמירה על אחידות בגופנים - בד"כ לא אבחר יותר משני גופנים, שלושה, לכל היותר. שילוב של הרבה גופנים מעמיס מאוד על העין, מושך את תשומת הלב של הקורא למילים הפחות חשובות, ופשוט לא נעים לקריאה. בוודאי שהמסר עלול שלא לעבור כלל…
עיצוב בהתאם למסר - הזכרתי כבר קודם - אותיות קופצות למסרים היתוליים, אותיות יותר "בנאליות" למסרים מכובדים.
הדגשות - שינוי גופן הוא דרך נהדרת ליצירת הדגשה. למשל, אם אני מכינה פרסום להצגה, את שם ההצגה ניתן לכתוב בגופן ייחודי בשבילו. העין תימשך ישירות לגופן השונה ושם ההצגה יקפוץ מיד.
כמובן, כל המוסיף גורע - תוסיפו 5 גופנים, יווצר בלאגן שלם בטקסט שלכם. לא יהיה ברור מה העיקר, מה הטפל, מה כדאי וחשוב ולקרוא ועל מה אפשר לוותר. לכן, אם ממש מתחשק לכם להחליף גופן, תחשבו שוב.

לדוגמה, במשחק "גיבורי התורה, המעצב הגרפי ואני השקענו זמן במציאת הגופן המתאים: שישדר משחקיות מצד אחד ושובבות, אבל יהיה קריא וברור מצד שני. בסופו של דבר הוחלט על הגופן הנקרא: Tb Tazpit שאותו שילבנו בכל חלקי המשחק. הנה ראו בתמונה:
ולתרגיל שלנו: עיינו בשלוש מודעות שונות (בעיתון, בפוסט, בפרסום של אירוע או הצגה).חשבו: כמה סוגי גופנים שונים אתם מזהים? מה משדרים לכם סוגי הגופנים הללו?
מוזמנים לשלוח לי דוגמאות מעניינות (או מזעזעות🙃)!
עד כאן להפעם. מקווה שהחכמתם וקיבלתם רעיונות. בהמשך ניכנס פנימה למרכיבי העיצוב עצמן ואתן טיפים לשימוש בהם.
אם מצאתם את הפוסט הזה מועיל, מוזמנים לסמן שאהבתם ולשתף חברים וחברות, מה יש? שיהנו גם!
להתראות!
Comments