פוסט ראשון בסדרה - איך משלבים נכון טכנולוגיה בחינוך?
להגיד שכדאי לשלב טכנולוגיה בחינוך זה כבר בנאלי. אבל האם נכון להגיד שצריך לשלב טכנולוגיה בחינוך?
מה אתם חושבים?
אני מאמינה שרבים מכם יענו גם על השאלה השנייה - "כן".
אני מעוניינת לאתגר קצת את התשובה הזו, ולשאול כמה שאלות סביבה.
כמה פשוט זה לשלב טכנולוגיה למטרות חינוכיות? האם בסופו של דבר זה באמת כדאי לי?
האם הצלחתי להעביר את המסרים שרציתי להעביר? האם הצלחתי לעודד חשיבה ולמידה בצד השני? האם קידמתי את התלמידים בתוכנית הלימודים? האם הם פיתחו ערכים? מיומנויות?
האם כדאי להשקיע בשילוב טכנולוגיה בחינוך?
את כל השאלות האלה אני מצרפת לאמירה שהרבה פעמים ניתנת על ידי מורים - "שילוב טכנולוגיה זה כיף לתלמידים. זה מעודד מוטיבציה".
מוטיבציה זה חשוב. אבל האם באמת זה עובד? האם התלמידים לא עייפים כבר מהמאמצים הכבירים של המורים שלהם להוסיף לשיעורים שלהם נצנצים וכוכבים בדמות הטכנולוגיה?
אספר סיפור קצר שהתרחש לפני מספר שנים. בני הבכור היה בכיתה י"ב. בישיבה התיכונית בה למד היה נהוג שאת הטיולים השנתיים מארגנים התלמידים. הארגון על ידי התלמידים היה כולל את הכל: אוכל, הדרכת מסלולים ופעילויות. הבן שלי היה אחראי להכין פעילות לערב השני של הטיול. מצאתי אותו בחדר, מכין קהוט (Kahoot, חידון תחרותי דיגיטלי שנעשה באמצעות מכשירים ניידים). "איזה יופי!" אמרתי לו. והוא אמר: "כן, המורים עוד מתלהבים מזה"... וזה היה לפני 5 שנים.
אני חושבת שאנחנו לא באמת יכולים לעמוד בקצב הטכנולוגי של התלמידים. כשאנחנו רק לומדים לצרף את האותיות A ו-I (בינה מלאכותית), הם כבר שלחו לנו עבודות שיצרו בבינה מלאכותית, ואנחנו לא ממש שמנו לב…
ובכל זאת. בחרתי לכתוב על שילוב טכנולוגיה בחינוך, כי אני חושבת שזה נכון, מועיל ומקדם.
אז מתי בכל זאת כדאי לטרוח ולעבוד כדי לשלב כלי טכנולוגי בחינוך? אז הנה כמה מטרות, שלדעתי, הופכות את ההשקעה למשתלמת. כדאי לשלב כאשר:
הכלי הטכנולוגי ממחיש עקרון, רעיון, או מונח
הכלי מעודד חשיבה מעמיקה
הכלי מעודד שיתופיות ולמידת עמיתים
הכלי מעודד התנסות פעילה
הכלי מאפשר למידה מותאמת אישית
הכלי מעודד תרגול מיומנויות
ואני בטוחה שאפשר לחשוב על עוד יתרונות שהופכים את ההשקעה לכדאית.
אם התחברתם לאחת המטרות הללו, כדאי להמשיך ולטרוח לשלב את הכלים הטכנלוגיים בהוראה ובלמידה.
אם נשארתם ב"זה כיף". אני חושבת שכדאי לבדוק שוב, כי אני לא באמת בטוחה שזה שווה את זה, במיוחד שבכלל לא בטוח שגם התלמידים עוד מתלהבים מזה...
אם מצאתם ששילוב הכלים באמת משרת מטרה חשובה, אז אני מזמינה אתכם להמשיך ולעקוב אחר סדרת הפוסטים הללו. בסדרה אציג עקרונות וטיפים לשילוב מוצלח של טכנולוגיה בחינוך, ואתייחס גם לכלים שונים מוכרים יותר או פחות, ואציג אותם מנקודות מבט קצת פחות מוכרות.
בפוסט הקרוב אתחיל בעקרונות. אציג עקרונות לשילוב טכנולוגיה באופן כזה שבאמת משרת את מטרות הלמידה ומקדם אותה.
סקרנים לראות איך נראה משחק דיגיטלי שמשלב מגוון מטרות חינוכיות? מוזמנים להכיר את "פך השמן האבוד" משחק דיגיטלי משפחתי לימי החנוכה:
Comments